Asertywność za i przeciw

Jeśli wcześniej nie korzystałaś z asertywności, efekty, które przyniesie jej zastosowanie, mogą być dla Ciebie niespodzianką. Jeżeli nie chcesz poczuć się zaskoczona, dobrze jest wiedzieć, co może Cię czekać.

Za

Wprowadzenie asertywności pozwoli Ci:

  • oddzielić to, co dla Ciebie ważne, od tego, co takie nie jest;
  • uświadomić sobie, do czego dajesz sobie prawo, do czego dajesz prawo innym, jakimi zasadami naprawdę kierujesz się w życiu, jak chcesz być traktowana przez innych i jak chcesz komunikować się z innymi;
  • uporządkować (niektóre) istotne relacje z bliskimi lub innymi ważnymi dla Ciebie osobami łącznie z weryfikacją liczby takich osób w Twoim życiu;
  • łatwiej komunikować się z innymi osobami – zarówno bliskimi, jak i obcymi;
  • nauczyć się prosić bez wstydu, odmawiać bez poczucia winy, wyrażać swoje zdanie i słuchać cudzych opinii bez stresu, wyrażać i przyjmować krytykę a nawet komplementy;
  • zadbać o siebie i zwiększyć szacunek do samej siebie;
  • świadomie stawiać granice w sytuacjach, gdy jest to dla Ciebie ważne;
  • świadomie otwierać furtki, wtedy gdy tego chcesz lub gdy jest to istotne z innych powodów.

To są niewątpliwe zalety.

Ważna jest przy tym świadomość, że asertywność to „zaledwie” jedna z technik komunikacji i nie ma potrzeby korzystania z niej non stop, a tylko w sytuacjach, kiedy jest to konieczne. Dla niektórych to duże ułatwienie.

Przeciw

Wprowadzenie asertywności może wiązać się z poniższymi wyzwaniami:

  • Czy tego chcesz czy nie, postawa asertywna spowoduje zmiany – i w Tobie, i w relacjach z innymi. Nastąpią one nawet wtedy, gdy się z asertywności wycofasz. Już nigdy nie będzie tak jak wcześniej.
  • Jeśli do tej pory nie było w Twoim życiu asertywności, otoczenie, zwłaszcza najbliższe, na pewno przyzwyczaiło się do tego, jak zachowujesz się w określonych sytuacjach (często po prostu nieasertywnie). Zmiana Twojego zachowania może być dla nich sporym zaskoczeniem. Zwykle bowiem ludzie nie lubią zmian i gdy widzą, że zachowujesz się inaczej niż są przyzwyczajeni, mogą reagować niedowierzaniem, zaprzeczaniem, oburzeniem, obrażeniem się, fochem, a nawet zerwaniem kontaktów (przynajmniej do czasu, aż „zmądrzejesz”). Są to naturalne ludzkie zachowania i ludzie mają do nich prawo. Ale warto też się tego spodziewać.
  • Asertywność może powodować w Tobie silne emocje, gdy musisz zmierzyć się ze swoimi wątpliwościami, czy warto coś zmieniać (“bo przecież nie było w końcu aż tak źle” – czy aby na pewno?), rozterkami, czasem poczuciem winy, różnymi lękami i obawami. To nie jest przyjemne, ale stanowi część procesu.

Przytoczone przeze mnie argumenty „przeciw” asertywności wiążą się czasem z nieprzyjemnymi emocjami. Dlatego właśnie nadałam im taką etykietkę. Ale czy rzeczywiście są to takie „przeciw”?

Co wybierasz?

Stosowanie asertywności ma swoje dobre i – no, niech będzie – gorsze strony. Ale tak samo jest wtedy, gdy jej nie stosujesz…

11 Replies to “Asertywność za i przeciw”

  1. Asertywność jest ważna, nawet jeśli ktoś się na nas obrazi to dlaczego mamy postępować inaczej niż nam rozum podpowiada. Ja kiedyś też nie byłam asertywna, ale zaczęło mi to przeszkadzać i teraz świadomie odmawiam, świadomie wyrażam swoje zdanie i faktem jest, że jakby “przyjaciół” ciut mniej 🙂

  2. Dziękuję za inspirujące artykuły.
    Ostatnio mój tata jest chory i za każdym razem jak chciałam go odwiedzić słyszałam od mojego mężczyzny, że mu się to nie podoba (to, że chcę iść, odwiedzić chorego ojca!). Na moje pytanie “Dlaczego”, odpowiadał, że mam dzieci do opieki, nie ważne, że zostawały w tym czasie z opiekunką, którą uwielbiają.
    Dziś spróbowałam inaczej. Ta sama sytuacja, ten sam tekst, tylko moja odpowiedź inna, spokojnie powiedziałam, że “nie podoba mi się to co mówi” i wyszłam. Kiedy wróciłam ucieszył się na mój widok, powiedział, że nie musiałam tak się spieszyć, że dzieci są przecież zaopiekowane i żebym się nie przejmowała tym co mówi, bo on wcale tak nie myśli, tylko taka jego przewrotna natura.
    Cóż tłumaczenie, tłumaczeniem, ale coś się zmieniło, o 180 stopni! Wcześniej chodziłam struta i zaszczuta, ograniczając wizyty u taty, było mi z tym źle i przykro, a wystarczyło asertywnie odpowiedzieć. Szok.
    Czyje się teraz 10 razy lepiej. Wystarczyło spróbować. A i on, myślę, że stał się lepszym człowiekiem.
    Dziękuję za inspiracje “asertywna mamo”

  3. Sama mocno pracuję nad swoją asertywnością, mimo wszystko stram się by moja córka umiała powiedzieć co naprawdę czuję

  4. Bycie asertywnym jest moim zdaniem bardzo trudne, bo trzeba wyjść ze strefy komfortu. Nie wchodzi w grę chowanie się i czasem reakcja otoczenia wcale nie jest miła. Trzeba mocno wierzyć w swoje racje i nie dać się innym

  5. Ciągle planuję bycie bardziej asertywną, ale jakoś nie zawsze mi to wychodzi. Dzięki za przypomnienie najważniejszych kwestii związanych z asertywnością! ❤️

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.