Naucz dziecko mówić NIE nieznajomemu

Plac zabaw. Jesteś tam ze swoim dzieckiem. Są też inne dzieci ze swoimi opiekunami. Niektórych znacie, innych nie.

Pytanie 1. Czy Twoje dziecko wyszłoby z nieznajomym z placu zabaw bez pytania Cię o zgodę?

To pytanie, nad którym warto się zastanowić.

Być może rozmawialiście w domu na ten temat. Ale, czy jesteś pewna, że nauczyłaś swoje dziecko, że nie może nigdzie iść z nieznajomym? Czy jesteś pewna, że Twoje dziecko UMIE POWIEDZIEĆ NIE?

Filmik katowickiej Policji daje do myślenia (patrz komentarz). Rodzice twierdzą, że rozmawiali z dziećmi. A jednak spora część dzieci, w sytuacji, gdy zaczepia ich mężczyzna (podstawiony policjant), odchodzi z nieznajomym, który dzierży w rękach kuszący dron…

Jak rozmawiać z dziećmi o spotkaniach z nieznajomymi?

To jest pewien problem. Bo nie o to chodzi, by dzieci uciekały z panicznym płaczem na widok każdego dorosłego, którego nie znają. Ale przecież nie widać po dorosłych, który z nich ma złe zamiary. Jak zatem nauczyć dziecko zachowania się w sytuacjach gdy rozmawia z nieznajomym?

Oczywiście przychodzi od razu na myśl by przedstawić serię zakazów i nakazów czego dziecko nie może a co ma zrobić.

  • nie wolno rozmawiać z nieznajomymi,
  • nigdzie z nimi chodzić,
  • nawet gdy proszą o pomoc,
  • albo oferują pomoc i chcą cię podwieźć,
  • nie wolno brać od nich cukierków ani prezentów itd.

To wszystko jest słuszne.

Ale… dzieci kiwają głową a potem… pojawia się pan z dronem, super zabawką, z prośbą o pomoc w znalezieniu psa, i… dziecko idzie.

A zatem…

Co powiedzieć jeszcze?

Opowiedz dziecku, jak takie spotkanie może wyglądać.

  • O tym, że taki dorosły-nieznajomy – zarówno mężczyzna jak i kobieta, a także po prostu nastolatek – może zachowywać się zupełnie miło.
  • Może nawet znać imię dziecka!
  • Uwaga! To może być osoba znana z widzenia – sąsiad z bloku, starszy brat kolegi. Osoby, które dziecko zna z widzenia, ale to są nadal osoby NIEZNAJOME!

UWAGA! Na to zwróć szczególną uwagę!

  • Nieznajomy może twierdzić, że mama czy tata zgodzili się na to, by dziecko poszło z nimi.

  • Może – próbować złapać je za rękę, by dziecko z nim poszło.

  • Nieznajomy może się przedstawić i twierdzić, że już się znacie – naucz dziecko, że samo powiedzenie imienia i skąd jest nie znaczy że się znacie.

Podaj przykłady, co nieznajomy może powiedzieć.

  • że może mieć coś atrakcyjnego – jak w filmie – drona, ale to mogą być cukierki, super auto w samochodzie,
  • może prosić o pomoc – w znalezieniu psa, w zrobieniu zdjęcia, nagrania filmiku!!!
  • może oferować podwiezienie do domu (gdy dziecko wraca samo ze sklepu albo szkoły)
  • może twierdzić, że mama lub tata wysłali go po to, by przyprowadzili dziecko, że to rodzice prosili o pomoc.

Naucz dziecko mówić NIE nieznajomemu.

Tak, by dziecko na propozycję nieznajomego „chodź ze mną” zawsze mówiło:

  • mama się nie zgadza, żebym chodziła z nieznajomymi

  • muszę spytać o zgodę tatę

  • nigdzie nie pójdę dopóki mama się nie zgodzi.

Zawsze.

Ustal z dzieckiem hasło bezpieczeństwa!

Wyjaśnij dziecku, że NIGDY nie będzie po nie przychodził NIKT kogo nie zna. I gdyby ktoś twierdził, że przychodzi od mamy albo taty, bo prosili nieznajomego o pomoc, bo sami nie mogli – naucz dziecko, by prosiło nieznajomego o podanie HASŁA bezpieczeństwa.

Podaj hasło – dokładnie tak jak na filmach. Które znasz tylko Ty i Twoje dziecko. Słowo albo zdanie, które dziecko zna i pamięta i Ty też.

Jakie to może być hasło? Takie, które znacie tylko Wy. Łatwe do zapamiętania.

Np. Mirabelki grają w pchełki. (oczywiście tego hasła już nie używaj 😉 )

Co jakiś czas sprawdzaj, czy pamiętacie jakie to hasło.

Jak to może wyglądać?

  • Cześć Pawełku, jestem kolegą twojej mamy, mam cię zabrać do niej?
  • Ale ja pana nie znam. 
  • Tak wiem, ale mama nie mogła przyjść i prosiła mnie o pomoc.
  • To proszę podać hasło.
  • E? Jakie hasło?
  • To, które ustaliłem z mamą.
  • Aaa no tak. Mama nie zdążyła mi go podać.
  • To ja z panem nigdzie nie pójdę.
  • Ale mama chciała by cię przyprowadzić. Będzie zła na ciebie.
  • I nigdzie z panem nie pójdę.

To oczywiście nic innego jak zastosowana w praktyce zdarta płyta. Nic nie stoi na przeszkodzie by dziecko też jej używało! (niektórzy wręcz twierdzą, że jest od tego specjalistą 😉 )

Uwaga! Jeśli nieznajomy nie przejdzie testu hasła naucz dziecko co ma mówić.

Najprostsze zdanie:

Nigdzie z panem nie pójdę. 

A jeśli to nie wystarczy…

Gdyby mimo to dorosły wziął dziecko za rękę (sic!), by poszło razem z nim, powiedz dziecku, by… zachowało się jak dziecko. Niech krzyczy, wrzeszczy, kopie, szarpie się, szczypie. Chodzi o to, by zwróciło na siebie uwagę!!!!

A głośny krzyk jest ostatnią rzeczą, której chciałby nieznajomy.

Co możesz zrobić jeszcze?

Czytaj z dzieckiem książki.

Nawet gdy dziecko jest już bardzo duże bo ma już 9 lat. Przeczytaj z nim chociażby te książeczki z serii Mądra Mysz – Zuzia nie korzysta z pomocy nieznajomego, Maks nie rozmawia z obcymi.

Jest tam m.in. mowa o tym, że dziecko miało wątpliwości, czy pójść z dorosłym czy nie. Porozmawiaj o tym z dzieckiem, że to naturalne, ale żeby jednak powiedziało nieznajomemu NIE.

Ćwicz!

Tak! Nie chodzi o to, by narażać dziecko na sytuacje skrajne na placu zabaw. Ale pobaw się z dzieckiem w teatr, nawet pobawcie się lalkami czy misiami – przy młodszych dzieciach.

Albo – ze starszymi – odegrajcie scenkę. I to na zmianę. Niech dziecko raz będzie dzieckiem, ale raz nieznajomym a Ty dzieckiem.

Przećwiczcie różne warianty ewentualnego spotkania. Różne dialogi, tak by dziecko nie dało się „zagiąć”.

Stosuj zasadę ćwiczeń przeciwpożarowych.

Tudzież – jak w niektórych krajach – ćwiczeń przeciw trzęsieniom ziemi.

Czyli co jakiś czas wracaj do rozmowy i zabaw, tak by dziecku weszło w krew to co ma mówić.

To normalne, że rodzice chcą uchronić dziecko przed niebezpieczeństwami. Także ze strony innych ludzi. Ale siłą rzeczy nie są w stanie być zawsze i wszędzie być ze swoim dzieckiem. A to znaczy, że muszą nauczyć dziecko jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.

To od podobnych ćwiczeń będzie zależało, czy dziecko wykaże się refleksem i będzie umiało powiedzieć NIE.

Naucz swoje dziecko mówić NIE nieznajomemu.

A na zakończenie pytanie do Ciebie rodzicu.

Pytanie 2. Czy Ty rodzicu reagujesz, gdy widzisz obcego który się kręci po placu zabaw albo wokół? Który się przygląda dzieciom ale nie widać, że ma swoje?

Czy podchodzisz by zapytać:

A widzę że pan pierwszy raz, które dziecko jest pana?

Tyle wystarczy, by spłoszyć nieznajomego!!!

I tak, to jest kolejny wątek  – kiedy reagować, kiedy przekraczać granice cudzego terytorium wtrącając nos w nie swoje sprawy i zadawać „wścibskie” pytania – „a pana dziecko to które”?

A być może taka reakcja uratuje Twoje dziecko lub jego kolegę.

 

PS. A swoją drogą to ciekawa sprawa.

Z jednej strony szlag nas trafia na tysięczne NIE naszego dziecka.

Z drugiej oczekujemy, że dzieci będą umiały powiedzieć NIE w określonych sytuacjach.

Ot paradoks. Do przemyślenia…

 

Related Post

Share

2 odpowiedzi do “Naucz dziecko mówić NIE nieznajomemu”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *